REHBERLİK NEDİR?
Rehberlik: Bireyin kendini ve çevresini tanıması, problemlerini çözmesi, gizil güç ve kişilik özelliklerini anlaması ve geliştirmesi amacıyla; bilgi beceri ve yeteneklerini geliştirmesi için profesyonelce yapılan planlı ve sistemli bir yardım sürecidir.
Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetlerinin Amacı : Öğrencilerin, kendilerini gerçekleştirmelerine, eğitim sürecinden yetenek ve özelliklerine göre en üst düzeyde yararlanmalarına , gizil güçlerini en uygun şekilde kullanmalarına ve geliştirmelerine yöneliktir. Rehberlik hizmeti, bireylerin yaşamda başarılı olabilmeleri için aşağıdaki nitelikleri kazanmalarına yardımcı olmayı hedefler:
*Verimli çalışma ve sınav becerileri
*Zamanı iyi kullanabilme
*Etkili karar verme, problem çözme ve plan yapma becerileri
*Etkili iletişim becerileri
*Meslekleri tanıma
*Kendi yetenek, ilgi ve kişilik özellikleri ile öğrenme konuları ve meslekler arasında ilişki kurabilme
*Öğrenme ve çalışmaya yönelik olumlu tutumlar geliştirme.
Rehberlik Hizmetleri:
1- Danışma: Bireye yardım sürecidir.Sağlıklı insanların küçük sorunlarını çözmeye yöneliktir. İlke, kural ve teknikleri vardır.
2-Oryantasyon: Bireyin yeni girdiği ortama uyum sağlaması için yapılan çalışmalardır. (Okulu tanıtma, kuralları anlatma, sorunlarla nasıl baş edebileceğini anlatma...)
3-Tanıma Hizmeti: Öğrencilerin değişik yönlerini çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanarak ortaya çıkarmayı içerir.
4- Bilgi Toplama ve Yayma : Öğrenciye, eğitim süresince ihtiyacı olan her türlü bilgiyi toplama ve yayma olarak tanımlanabilir. (Örn:Meslekler hakkında, okul kuralları hakkında bilgi verme.)
5- Yöneltme-Yerleştirme Hizmeti : Öğrenciyi, ilgi duyduğu alana, seçeneği derslere, üst eğitim kurumlarına yönlendirmedir.
6-İzleme – Değerlendirme: Rehberlikte süreklilik esastır. Yapılan çalışmaların sonucunda istenen hedefe ulaşılıp ulaşılmadığının, yapılan seçimlerin uygun olup olmadığının izlenip değerlendirilmesidir.
Rehberliğin İlkeleri :
1- Her insan tek ve biricik olduğu için saygıya değerdir.
2- Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde gizlilik esastır.
3- Her birey seçme özgürlüğüne sahiptir. Kendi kararlarını verebilir.
4- Rehberlikten yararlanmada gönüllülük esastır. Kimseye zorla rehberlik yapılamaz.
5- Rehberlik, hayat boyu yararlanılacak bir hizmettir. Her gelişim aşamasında yerine getirilmesi gereken bir gelişim ödevi vardır. Birey bir dönemdeki ödevlerini başarıyla yerine getirirse, sonraki aşamaya sağlıklı geçer. Rehberlik hizmetleri bu konuda bireylere yardımcı olur.
6- Rehberlik sadece problemi olanlara değil, tüm öğrencilere yönelik bir hizmettir.
7- Rehberlik hizmetlerinin etkili bir biçimde gerçekleştirilmesi, tüm ilgililerin katılım, destek ve işbirliğini gerektirir.
8- Rehberlik hizmetlerinde bireysel farklılıklara saygı esastır.
9- Rehberlik hizmetleri eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır.
10- Rehberlik hizmetleri öğrencilerin tüm yönleriyle gelişmesine yöneliktir.
REHBERLİĞİN ALANLARI
1- Bireysel Rehberlik : Öğrencinin bireysel ve sosyal gelişimini desteklemek, duygusal sorunlarında yardımcı olmak üzere verilen hizmettir.
2- Mesleki Rehberlik : Öğrencinin kendine uygun mesleğe yönelmesi, mesleki tercih yapması, eğitim süreci içinde iş yaşamına ve bir mesleğe hazırlanması için yapılan rehberliktir.
3- Eğitsel Rehberlik : Her öğrenciye, kendine özgü yetenek, ilgi, mesleki değer, başarı ve motivasyonu oranında eğitim-öğretim uygulamalarıyla uyum sağlaması, özelliklerine ve gelişimine uygun programlara yönelmesi için gereken hizmetin verilmesidir.
4-Bireyi Tanıma Etkinlikleri : Eğitsel, mesleki ve bireysel rehberlik hizmetlerinin sistemli, sağlıklı ve rehberlik hizmetlerinin sistemli, sağlıklı ve öğrencinin özellik ve gereksinimlerine uygun şekilde verilebilmesi için yürütülen, bireyi tanıma çalışmalarını içerir.
5- Grup Rehberliği Etkinlikleri .